Wat is een wortelkanaalbehandeling?

Een wortelkanaalbehandeling wordt ook wel zenuwbehandeling of endodontologische behandeling genoemd. Deze behandeling wordt toegepast als het tandpulpa ontstoken is. Het tandpulpa bevat het levende deel van de tand, met bloedvaten en zenuwen. Heel belangrijk is het gebruik van de juiste desinfectiematerialen en vijltjes. Het kanaal wordt tot op het punt van de wortel volledig gereinigd. Daarna wordt het kanaal weer opgevuld.

Aanmelden

Waarom wordt mij een wortelkanaalbehandeling geadviseerd?

Uw tanden en kiezen bestaan uit de kroon (het zichtbare gedeelte) en één of meerdere wortels. Deze wortels zitten onder het tandvlees in de kaak vastgeklemd. In elke wortel loopt ten minste één wortelkanaal. Dit kanaal is gevuld met bindweefsel, zenuwvezels en kleine bloedvaten. Dit noemen we de pulpa. Bij een ontsteking aan de wortelpunt is de pulpa ontstoken geraakt door bijvoorbeeld tandbederf, een lekkende vulling of een val. Wanneer de ontsteking niet wordt behandeld, kan de tand of kies uiteindelijk verloren gaan. Om dit te voorkomen, is het belangrijk dat het wortelkanaal van binnen wordt gereinigd en gevuld.

Soms wordt de behandeling in één keer uitgevoerd, maar meestal wordt de behandeling in twee keer uitgevoerd. Tijdens de eerste afspraak wordt het element schoongespoeld en afgesloten met een desinfectiemiddel in de tand en een tijdelijk vulling. Tijdens de tweede afspraak, worden de wortelkanalen opnieuw grondig gereinigd en opgevuld met Gutta Percha. Deze Gutta Percha verwarmen wij, om zo het kanaal hermetisch af te sluiten, daarom is verdoving aan te raden. De tijdelijke vullingen worden vervangen door een definitieve.

wortelkanaalbehandeling (endodontologie)

Hoe verloopt de behandeling?

• Röntgenfoto’s

De wortelkanalen en infectie zijn met het blote oog niet zichtbaar. Daarom maken we voor, tijdens en na de behandeling röntgenfoto’s. Zo hebben we controle over het verloop van de behandeling en de genezing.

• Verdoving

Voordat de behandeling begint, wordt u lokaal verdoofd.

• Behandeling

Om zo schoon mogelijk te werken, wordt u tand of kies (meestal) met een rubberen lapje afgeschermd van de rest van de mondholte. Ik maak de wortels bereikbaar zodat het geïnfecteerde weefsel kan worden verwijderd. Dit gebeurt met kleine vijltjes en roterende instrumenten. Daarna wordt het wortelkanaal grondig schoongemaakt en weer gevuld.

Duur van de behandeling

Hoe lang de behandeling duurt, verschilt per persoon. Over het algemeen duurt het openen van de tand of kies een 20-30 min en het afsluiten 30-60 min.

Nazorg bij een wortelkanaalbehandeling

Na de behandeling kan er pijn en/of zwelling ontstaan.  In geval van pijn kunt u een, paracetamol bevattende, pijnstiller innemen. U mag 4 gram paracetamol per dag. Per inname 1 gram (2x 500mg), 4 maal op vaste tijden op de dag (bv. tijdens ontbijt, lunch, avondmaal en voor het slapen). Mocht paracetamol niet voldoende zijn, kunt u de paracetamol combineren met ibuprofen. 3 maal daags 400 mg, maximaal 1200mg per dag. Pas hierbij op met maag klachten en bloedverdunners! Zo nodig kunnen wij maagbeschermers voorschrijven. Gebruik geen NSAID’s tegelijkertijd met een bloedverdunner, gezien ibuprofen ook bloed verdunnend is.

Kroon

Na de behandeling wachten we meestal 3-12 maanden, om te kijken of het element rustig wordt en de ontsteking verdwijnt. Doordat er geen leven meer in het element zit, is hij vatbaarder voor breuk. Het element geeft geen reactie meer als u er te hard op bijt. Mogelijk raden wij na de behandeling nog een kroon aan.

Wat kost de wortelkanaalbehandeling?

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) bepaalt elk jaar de tarieven voor tandheelkundige zorg. Op onze website vindt u een overzicht van deze tarieven. Wij raden u aan contact op te nemen met uw zorgverzekeraar om na te vragen of uw behandeling wordt vergoed. De totale kosten van uw behandeling zijn sterk afhankelijk van de complexiteit, maar liggen gemiddeld tussen de 300 en 600 euro. Voordat we met de behandeling starten, kunt u een overzicht van de kosten aanvragen.

Kunnen er complicaties optreden?

Over het algemeen verloopt een behandeling zonder problemen, maar zoals bij alle ingrepen kunnen er tijdens de behandeling complicaties optreden. Wij bekijken dan of een aanvullende behandeling nodig is. In enkele gevallen moet de tand of kies alsnog getrokken worden of zult u worden doorgestuurd naar een endodontoloog om onder een microscoop verder behandeld te worden.

De meest voorkomende complicaties zijn:

• Soms zijn niet alle kanalen te vinden of toegankelijk (dichtgeslibd) en daarmee niet te behandelen;
  • Het kan voorkomen dat de infectie niet verdwijnt of weer terugkomt;
  • Een deel van de kies kan afbreken;
  • Er kan een vijl of naald in een wortelkanaal afbreken.

Zijn er alternatieve behandelmogelijkheden?

Indien u de wortelkanaalbehandeling niet wilt ondergaan zijn de onderstaande behandelingen ook mogelijk:

• Wachten op duidelijke symptomen. Hierbij loopt u het risico dat u meer pijn krijgt en de infectie zich uitbreidt en de tand of kies verder verzwakt;
  • Trekken van de tand of kies en deze eventueel vervangen door, bijvoorbeeld, een implantaat;
  • In sommige gevallen, als er al een wortelkanaal heeft plaats gevonden die niet is gelukt, kan een apexresectie ook een oplossing bieden, hierbij wordt de punt van de wortel en een beetje van het omliggend weefsel weggenomen.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Natuurlijk kunt u ook telefonisch contact met ons opnemen, mocht u nog vragen hebben.