Wortelkanaalbehandeling

Deze behandeling wordt toegepast als het tandpulpa ontstoken is. Het tandpulpa bevat het levende deel van de tand, met bloedvaten en zenuwen. Heel belangrijk is het gebruik van de juiste desinfectiematerialen en vijltjes. Het kanaal wordt tot op het punt van de wortel volledig gereinigd. Daarna wordt het kanaal weer opgevuld.

Aanmelden

Wat hierbij essentieel is het aandrukken van het zogenaamde gutta percha. Dit dient voor een hermetische afsluiting, hierdoor kunnen bacteriën niet opnieuw binnendringen. Tenslotte wordt de tand opgevuld met een vulling of kroon. De afwerking hiervan is ook weer heel belangrijk om nieuwe infectie te voorkomen.

wortelkanaalbehandeling-villa-westhof-tandarts

Pijn bij wortelkanaalbehandeling

Meestal ontstaat kiespijn als gevolg van cariës (een gaatje). Eerst wordt de tand gevoelig voor koude en later voor warmte. Vervolgens gaat het over in een hevig kloppende pijn (meestal ’s nachts). De tand zal dan ook gevoelig worden bij het bijten. Het binnenste van de tand is dan ontstoken (pulpitis). Bij vroeg ingrijpen kan een wortelkanaalbehandeling voorkomen worden. Als het toch nodig is zal de behandeling van een wortelkanaal plaatsvinden onder lokale verdoving. Hierdoor heeft u in de meeste gevallen geen pijn. In geval van een acute ontsteking, soms in combinatie met abces (pus) is verdoving lastig. Meestal zal de behandeling op een later tijdstip worden afgemaakt. Dan kan er ook weer goed verdoofd worden.

Napijn

Na de behandeling kan er napijn ontstaan. Dit kan soms een paar dagen duren. Het kan heel eenvoudig bestreden worden met gewone pijnstillers.