Nazorg chirurgische ingreep/tand trekken

Onderstaand treft u een aantal adviezen waarmee u eventuele napijn zoveel mogelijk kunt bestrijden en/of voorkomen:

1. Gedurende een half uur stevig dichtbijten op het gaasje dat wij hebben aangebracht. Op deze wijze ontstaat er zo snel mogelijk een stolsel in het wondje, waardoor het bloeden stopt. Na een half uur het gaasje uitnemen, eventueel nodig, vervangen voor een schoon gaasje. Mocht het wondje na enige uren toch weer gaan bloeden, bijt dan opnieuw gedurende een half uur op een gaasje of schone zakdoek.
  2. Aankomende 3-4 dagen niet spoelen, anders kan de wond weer gaan bloeden. U mag wel weer voorzichtig eten en drinken als de verdoving uitgewerkt is. Even oppassen dat u niet op uw tong of wang bijt, mocht het nog verdoofd aanvoelen. Mocht u bloedverdunners gebruiken, kan het zijn dat u tranexaminezuur voorgeschreven krijgt. Hiermee mag u al wel voorzichtig mee spoelen, of een gaasje drenken in de vloeistof en hierop dichtbijten.
  3. De eerste dag heeft het zin om de wond wat te koelen met een ice pack of een zak groenten uit de diepvries. Dit gaat de blauwe verkleuring en zwelling wat tegen. Pas op voor bevriezing van de huid.
  4. Voorkom de eerste dagen zware inspanning zoals sporten, bukken en zwaar tillen.
  5. In geval van pijn kunt u een, paracetamol bevattende, pijnstiller innemen. U mag 4 gram paracetamol per dag. Per inname 1 gram (2x 500mg), 4 maal op vaste tijden op de dag (bv. tijdens ontbijt, lunch, avondmaal en voor het slapen). Neem geen aspirine, dit is bloed verdunnend! Mocht paracetamol niet voldoende zijn, kunt u de paracetamol combineren met ibuprofen. 3 maal daags 400 mg, maximaal 1200mg per dag. Pas hierbij op met maag klachten en bloedverdunners! Zo nodig kunnen wij een maagbeschermers voorschrijven. Gebruik geen NSAID’s tegelijkertijd met een bloedverdunner, gezien ibuprofen ook bloed verdunnend is.
  6. Probeer op de dag dat de tand of kies getrokken is, niet te roken! Dit vertraagt de wondgenezing. Dus gelieve roken de aankomende dagen ook zo veel mogelijk te beperken.
  7. De zwelling, blauwe verkleuring en pijn is meestal de eerste 2-3 dagen op zijn ergste. Daarna moet het gaan verminderen. Leg u hoofd tijdens het slapen mogelijk wat hoger, op een extra kussen.
  8. Mocht er een hechting zijn aangebracht, lost die in de komende 2-3 weken vanzelf op. Tenzij de tandarts anders aangeeft, als u nog even terug moeten komen om ze te verwijderen.
  9. Mocht u merken, dat er na 4-5 dagen eten in het wondje gaat zitten, dat gaat irriteren, kunt u het voorzichtig uitspoelen met lauw zoutig water. Of u kunt in de apotheek of drogist zonder recept Perio-aid 0,12%, Corsodyl of waterstof peroxide 3% (50/50 verdunnen met water) spoeling halen.
  10. Bent u ongerust over de wondgenezing of heeft u na 3 dagen nog veel pijn of nabloeding, dan kunt u ons tussen 8.00 – 17.00 uur dagelijks bellen op 024-3233366.